Marcel Ciolacu anunță că a cerut autorităţilor să ia măsuri anti-shrinkflație după modelul francez. Adică guvernul va obliga producătorii să semnaleze într-un mod mai vizibil pe ambalaje că au redus gramajul unui produs, dacă prețul a rămas neschimbat.
Premierul Marcel Ciolacu a declarat, joi, în şedinţa Executivului, că faptul că unii comercianţi au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat preţurile la fel de mari, fenomen cunoscut sub numele shrinkflație.
Este o formă de înşelăciune împotriva consumatorilor, adică o scumpire „camuflată”, susţine premierul. Ciolacu a cerut autorităţilor de control din România să intervină urgent iar în paralel, să pregătească o reglementare, pe modelul francez, prin care producătorii să fie obligaţi să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul.
„Încep cu un subiect care, din păcate, este tot mai prezent în statele europene şi pare că a ajuns şi la noi: faptul că unii comercianţi au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat preţurile la fel de mari. Consider că aceasta este o formă de înşelăciune împotriva consumatorilor”, a spus premierul în deschiderea şedinţei.
Şeful Executivului a arătat că este de fapt scumpire „camuflată” sub un ambalaj foarte asemănător. „Cer tuturor autorităţilor de control din România să intervină urgent! Iar în paralel, să pregătim o reglementare, pe modelul francez: producătorii să fie obligaţi să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul, dacă preţul produsului a rămas neschimbat. Şi, evident, sancţiuni dure pentru nerespectarea acestei obligaţii”, a spus premierul Ciolacu.
Ce este shrinkflaţia
Preţul este păstrat, dar scade cantitatea. Spre exemplu, un gramajul unui pachet de unt scade de la 200 la 180, dar preţul rămâne acelaşi. „Se produce ori de câte ori comercianţii nu mai pot să vândă deoarece puterea de cumpărare a consumatorilor este erodată”, a declarat pentru Observator Bogdan Glăvan, profesor de economie.
„Shrinkflaţia este o fraudă, îi punem capăt. Vreau să reconstruiesc încrederea consumatorilor, iar încrederea merge mână în mână cu transparenţa”, a declarat luna atrecută ministrul de Finanţe Bruno Le Maire.
Din iulie, comercianţii francezi vor trebui să afişeze timp de două luni când cantitatea produselor alimentare şi altor bunuri de consum obişnuite, cum ar fi detergentul, a fost redusă într-un mod care duce la creşterea preţului unitar, a spus ministerul.
Lanţul de supermarketuri Carrefour a aplicat voluntar avertismente de preţ pentru unele produse, în septembrie anul trecut, pentru a pune presiune pe marii producători de bunuri de larg consum precum Nestle, PepsiCo şi Unilever înaintea negocierilor anuale privind preţurile.