Pentru românii care sunt pensionari și locuiesc în diaspora există o nouă prevedere legală: certificatul de viaţă. Practic, pensionarii care nu mai au domiciliul în România trebuie să se prezinte la Casa de Pensii cu o hârtie pentru a nu-și pierde pensia.
Documentul trebuie să confirme că pensionarul care locuiește în străinătate este încă în viață. Noua legislație a pensiilor cere ca aceasta să fie depusă de două ori pe an, în martie și septembrie, la casele teritoriale de pensii.În cazul în care pensionarii din diaspora nu respectă termenele de 31 martie și 30 septembrie pentru depunerea acestor documente, plata pensiilor este sistată începând cu luna următoare celei în care nu au depus dovada de viață.
Dacă beneficiarul prezintă certificatul de viață după termenul limită, plata pensiilor va reîncepe de la data suspendării.
Documentul fără de care nu unii pensionari nu își vor primi pensia
În prezent, acest certificat de viață trebuie depus doar o singură dată pe an. Schimbarea este reflectată în noul statut 360/2023, care reglementează pensiile publice.
O parte din prevederile noii legi intră în vigoare la începutul anului, în timp ce restul intră în vigoare la 1 septembrie anul acesta.
De asemenea, noua legislație stabilește reglementări pentru transferul pensiilor obținute în România în alte țări în care pensionarul își are reședința.
„Pentru a beneficia de drepturile cuvenite în cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii drepturilor bănești acordate de casele teritoriale de pensii, stabilite pe teritoriul altor state, denumiți în continuare beneficiari nerezidenți, sunt obligați să prezinte semestrial un certificat de viață (…)” , se precizează în lege.
Care este termenul limită?
Certificatul de viață este un document care confirmă supraviețuirea beneficiarului și trebuie depus la autoritățile române până la 31 martie și 30 septembrie ale fiecărui an.
Pensionarul trebuie să semneze hârtia în fața unei autorități legale din statul de domiciliu sau de reședință permanentă, după caz, iar această autoritate trebuie să certifice acest fapt.
Aceste autorități pot include instituții de asigurări sociale/pensii, agenții administrative locale și notari publici aflați sub jurisdicția statului de domiciliu sau de reședință.
Beneficiarul nerezident are obligația de a completa Partea B a Certificatului de viață, în fata unei autorități legale (instituții de asigurări sociale/pensii, autorități administrative locale, notari publici, etc) de pe teritoriul statului de domiciliu / ședere permanentă.
Autoritatea legală menționată certifică faptul că Partea B a certificatului de viață a fost semnată personal de titularul drepturilor, completând, în acest sens, Partea C a certificatului, scriu reprezentanții CNPP.
Pentru descărcarea acestui document și mai multe informații în acest sens se poate accesa cnpp.ro/certificatul-de-viata.
În conformitate cu legislația, pensionarul nerezident trebuie să prezinte certificatul de viață din proprie inițiativă.