„Primii ani din viaţă mi i-am petrecut printre tarabele din bazarul din Suceava, unde am cunoscut antreprenoriatul la firul ierbii. Era o etică a vremurilor respective, un respect reciproc care mi-a insuflat anumite valori şi care m-a făcut să-mi doresc să continui în această direcţie. Nu am fost adeptul meseriilor clasice sau al unui program fix. Pentru mine, antreprenoriatul îţi oferă libertatea de a decide şi de a scala. Sky is the limit, cum se spune, dar asta depinde foarte mult de industria în care activezi.”

Suceveanul Lucian Florea, care a reuşit să dezvolte un lanţ de restaurante fast-food, sub brandul Fryday după ce anterior dezvoltase un business în comercializarea de piese auto, are în plan să deschidă anul viitor opt restaurante în malluri şi patru proiecte de tip drive-thru, în urma unor investiţii estimate la 10 mil. euro.
„Vin din comerţul cu piese auto. Un business pe care l-am început în 2012. Acest business, Auto Albina, a făcut posibilă capitalizarea unui vis, aşa cum îi spun eu, mai exact a întemeierii brandului Fryday. În 2019 am deschis primul restaurant la Suceava”, a spus Lucian Florea”
A urmat apoi extinderea în mai multe oraşe din ţară, de la Bucureşti la Arad, Iaşi, Timişoara, Târgu-Mureş şi alte oraşe, cu restaurante deschise în marile centre comerciale. Pentru anul viitor el are în plan patru proiecte de tip drive-thru, în care va investi între 4 şi 5 milioane de euro dar şi opt restaurante în centre comerciale. El spune că pentru acest an targetul este să ajungă la 15 restaurante.
„Sperăm să-l atingem, deşi avem anumite rezerve. Am reuşit să recrutez în compania mea experţi care au control pe proces şi atunci, ca antreprenor, mă rezum la a avea control pe rezultat. Iar partea asta de vârtej zilnic, acolo unde se întâmplă operaţiunile companiei, am definit-o pe roluri şi responsabilităţi clare şi măsurabile, cu evaluări de performanţă lunare şi trimestriale.”
Pe piaţa locală de fast-foost sunt prezenţi giganţii internaţionali McDonald’s, KFC, Burger King sau Taco Bell, dar şi conceptele locale Spartan sau Mesopotamia şi şaormeriile de cartier.
„Ei sunt foarte mari, sunt cu zeci de ani de experienţă în spate. Pot spune doar că suntem concurenţi pe aceeaşi piaţă de burgeri şi cartofi”.
Una dintre provocările actuale ale business-ului de fast-food Fryday, care concurează cu giganți internaționali precum McDonald’s, KFC și Burger King, este identificarea locurilor în care să deschidă noi restaurante, spune, pentru Profit.ro, fondatorul Lucian Florea. Fiind foarte puternici ca brand-uri, susține el, jucătorii internaționali sunt prioritizați de mall-uri și de proprietarii spațiilor comerciale, ceea ce nu avantajează neapărat un jucător mai mic sau care nu are un brand atât de puternic. “Și aici vorbim nu doar de cei care sunt de foarte mult timp pe piață consacrați, vorbim și de brand-urile noi care urmează să intre în România sau care au început să intre.
Sunt prioritizați, sunt puși On the top pe listă, iar noi suntem lăsați în așteptare, ceea ce creează și frustrări, pentru că astăzi brandul Fryday este singurul concept românesc care joacă pe regulile corecte ale acestei industrii de QSR. Și mă refer aici la tot palierul de operare din zona de echipamente de bucătărie, care trebuie să fie într-un anumit fel ca să putem obține o standardizare ca antreprenor, ca owner de brand, până la partea de administrare a business-ului, infrastructura IT, unde noi investim sume considerabile, astfel încât suntem singurul concept românesc care reușește să aibă o predictibilitate în operare și să joace într-un contrast de percepție și să performeze totodată”, spune acesta, adăugând că investițiile în anumite spații comerciale din mall pentru operaționalizarea unui restaurant se ridică și până la 600.000 de euro.