Rezultatele testelor PISA arată că elevii români au înregistrat scoruri similare cu cele din 2018, chiar mai slabe în ceea ce privește Matematica.
La matematică, scorurile medii din anul 2022 au fost mai scăzute față de cele din anii 2012 și 2015. La lectură și științe, rezultatele din cadrul acestui ultim ciclu PISA au fost similare cu cele obținute la evaluările PISA precedente, începând cu anul 2012. Astfel, performanța medie din ultimul deceniu, la aceste două domenii, poate fi descrisă drept stabilă.
În anul 2022 elevii români au obținut la citire 428 de puncte, iar la matematică tot 428 de puncte. Comparativ, în 2018 am obțiut la citire tot 428 de puncte și 430 la matematică. În 2012 am evoluat mai bine la citire. Atunci am obținut 438 de puncte și 445 la matematică. În 2006 am înregistrat un dezastru: 424 de puncte la citire și 427 la matematică.
România se încadrează, în rândul țărilor participante, în a treia categorie – cea a țărilor cu rezultate sub media OCDE. Primele categorii sunt țările cu rezultate statistic superioare mediei OCDE, respectiv țările cu rezultate statistic similare mediei OCDE.
În această a treia categorie, România se află la un nivel similar cu: Serbia, Emiratele Arabe Unite, Grecia (țară UE situată imediat deasupra României, cu medii de 430-441 de puncte), Kazahstan, Mongolia, Bulgaria, Moldova. În același pluton apare și Ucraina, participantă doar cu o serie de regiuni la această evaluare, precum și Cipru.
Ucraina, cu 441 de puncte înregistrate la Matematică, depășește un scor superior României la această evaluare, la care a participat cu 18 din cele 27 de regiuni ale sale, în condițiile războiului declanșat de Rusia anul trecut).
Ce reprezintă evaluarea internațională PISA
PISA (Programme for International Student Assessment) este Programul OCDE pentru evaluarea internațională a elevilor. PISA măsoară capacitatea elevilor de 15 ani de a-și folosi cunoștințele și competențele în materie de lectură, matematică și științe pentru a face față provocărilor din viața reală.
O dată la trei ani, un grup de tineri de 15 ani selectați aleatoriu susține teste la disciplinele menționate ma sus punând accentul pe o disciplină în fiecare an de evaluare. În anul 2000 s-a pus accentul pe citire, în 2003 pe matematică, în 2006 pe științe și din nou pe citire în 2009.