Arhiepiscopia Tomisului a reacţionat, miercuri, în urma afirmaţiilor făcute de purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu, cel care l-a contrazis pe Înalt Prea Sfinţitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, care susţinea că o persoană care fumează sau femeile ”într-o perioadă de necurăţie” nu pot bea agheasmă. Arhiepiscopia îi transmite ”talentatului scriitor Vasile Bănescu” că ”juisarea intelectualist-utopică pe gama redusă a unei terminologii (inclusiv teologice) «de budoar» este principala sursă de încurajare a ideologiilor cristofobe”.
Arhiepiscopia Tomisului a transmis, miercuri, un comunicat de presă în care a dorit să lămurească afirmaţiile făcute de IPS Teodosie pe tema incompatibilităţii dintre fumatul activ şi consumul Aghesmei Mari.
”Bazându-se pe nenumăratele studii medicale, avertismente şi măsuri luate atât pe plan mondial, cât şi naţional, dar şi pe experienţa de peste trei decenii de sprijin oferit celor grav (şi nu de puţine ori mortal) afectaţi de acest viciu, Înaltpreasfinţitul Părinte Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, îşi menţine cu fermitate atitudinea de militant anti-fumat, exprimându-se în spaţiul public împotriva acestui viciu, cauză principală a morţii anuale a peste 7 milioane de persoane care fumează activ şi a peste 1,3 milioane de persoane afectate indirect (prin «fumatul pasiv»), potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. De aici deducem un procent de mortalitate cauzată direct sau indirect de fumat de 1:964 de persoane, la nivel mondial”, se arată în comunicat.
Arhiepiscopia Tomisului a susţinut că fumătorul se plasează ”în afara comuniunii cu Dumnezeu”.
”În perfectă consonanţă cu îngrijorarea exprimată în toate forurile lumii faţă de creşterea alarmantă a numărului de victime ale acestui viciu, accepţiunea canonică şi duhovnicească ortodoxă prevede că atât sinucigaşul, cât şi persoana cauzatoare (cu voie sau fără de voie) a morţii cuiva se îndepărtează de comuniunea cu Dumnezeu (comuniune exprimată vizibil în Ortodoxie, prin Taina Sfintei Împărtăşanii, apoi prin consumul aghesmei şi al anaforei). Prin urmare, fumătorul, care în mod voluntar îşi ucide lent organismul şi în mod involuntar participă la uciderea semenului său prin exalarea fumului, se plasează pe el însuşi în afara comuniunii cu Dumnezeu (care are loc în şi prin Biserică)”, a transmis Arhiepiscopia Tomisului.
Potrivit sursei citate, Arhiepiscopul Tomisului colaborează cu autorităţile locale la programe de conştientizare şi de combatere a fumatului şi traficului de droguri.
”Desigur, există îngăduinţă duhovnicească (pogorământ) faţă de orice persoană care doreşte îndreptarea şi îşi manifestă fidelitatea faţă de angajmentul de a proteja viaţa proprie şi a semenului. Acest lucru nu a fost şi nu va fi niciodată pus în discuţie, mai ales la Sfânta Arhiepiscopie a Tomisului, care participă cu regularitate, în colaborare cu autorităţile locale, la programe de conştientizare şi de combatere efectivă a fumatului (mai nou, a «vapatului») şi a consumului de droguri”, a explicat sursa citată.
Arhiepiscopia Tomisului a mai transmis că “nu încalcă dreptul nimănui de a-şi rândui cum ştie el mai bine viaţa, dar nu îşi poate compromite vocaţia misionară prin aşa-zisa «îndulcire a termenilor» atât de solicitată azi tocmai de cei ce nu doresc – de altfel – nici o comuniune cu Dumnezeu şi cu Biserica Sa”.
Arhiepiscopia Tomisului reacţionează apoi la criticile aduse IPS Teodosie de către purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu.
“Talentatului scriitor Vasile Bănescu, purtător de cuvânt al Patriarhiei Române pe pagina personală de pe o reţea de socializare, căruia îi adresăm un sincer şi tolerant «La mulţi ani!», îi transmitem că juisarea intelectualist-utopică pe gama redusă a unei terminologii (inclusiv teologice) «de budoar» este principala sursă de încurajare a ideologiilor cristofobe, având în subsidiar, desigur, şi «ignoranţa inclusiv teologică, trântită zgomotos pe taraba ritualismului religios». Această săritură donquijotescă, plină de zel iacobin (ilar şi defazat istoric), la gâtul unui ierarh al Bisericii care îşi îndeplineşte – cu inevitabilele limite personale, însă cu onestitate – datoria păstorească, pe linia trasată de Sfânta Scriptură, de Sfinţii Părinţi şi de colecţia canonică a Bisericii şi care nu trimite pe nimeni în iad pentru că fumează, nici nu exclude din biserică «femeia cu fiziologie normală» (aşa cum apare în «comunicatul» talentatului domn Bănescu), ci doar reaminteşte societăţii grăbite în care ne ducem vieţile că Biserica are rânduieli care nu se pot schimba după capriciile modei, se dovedeşte, din nou şi din nou, una nefericită, călcătoare, nepermis de des, a principiului: «Orice împărăţie care se dezbină în sine se pustieşte, orice cetate sau casă care se dezbină în sine nu va dăinui» (Matei 12, 25)”.
Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu, l-a contrazis, marţi seară, pe Arhiepiscopul Tomisului, IPS Teodosie, care a afirmat recent că o persoană care fumează sau femeile ”într-o perioadă de necurăţie” nu pot bea agheasmă. Bănescu afirma că ”cel luptat de o patimă” are şi el nevoie de ajutorul lui Hristos, iar fiziologia nu este sinonimă cu necurăţia şi nici agheasma cu Sfânta Împărtăşanie.
”Cei care, afectaţi grav de ideologiile cristofobe, numesc în derâdere creştinismul, creştinopatie, primesc un nesperat şi consistent ajutor de la cei care, în nebunia idolatrizării ignoranţei lor inclusiv teologice, trântită zgomotos pe taraba ritualismului religios, îl trimit pe fumător în iad, pe femeia cu fiziologie normală afară din biserică şi pe ambii cât mai departe de aghiasma mare şi mică”, a scris, marţi seară, pe Facebook, Vasile Bănescu.
Purtătorul de cuvânt al BOR afirma că şi aceia care fumează au nevoie de ajutorul lui Hristos: ”Ca şi cum cel luptat de o patimă nu ar avea nevoie de ajutorul lui Hristos şi al nostru, ca şi cum fiziologia ar fi sinonimă cu necurăţia sau aghiasma cu Sfânta Împărtăşanie”.
Arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie, a vorbit la Radio Dobrogea despre rânduieli care trebuie respectate la început de an. Întrebat dacă este bine că fie citite acasă moliftele Sfântului Vasile, preotul a răspuns: ”Doamne fereşte! Au citit unii şi au înnebunit!”. El a vorbit şi despre apa sfinţită de Bobotează, spunând că din această agheasmă nu pot bea ”femeile care sunt într-o perioadă de necurăţie”, dar nici fumătorii, dar şi despre faptul că ”nu s-ar cuveni” relaţiile trupeşti dintre soţi după Bobotează, cât timp se ia agheasma mare.