Comerțul cu amănuntul dă primele semne de criză, pe fondul efectelor inflației și a creșterii taxelor. Scăderea puterii de cumpărare și accentuarea problemelor pe lanțurile de aprovizionare, ca urmare a măsurilor de plafonare la energie, gaze și alimente de bază, riscă să ducă România spre un al doilea trimestru consecutiv de scădere economică, adică spre recesiune tehnică, arată o analiză Frames. Fără măsuri de susținere a consumului, România riscă să își piardă cel mai important motor al creșterii economice.
Cea mai mare inflație din UE, cea consemnată pentru a doua lună consecutiv în România, a diluat puternic veniturile oamenilor, iar efectele se văd în scăderea semnificativă a vânzărilor din comerț, cel mai important motor al economiei.
Potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, a scăzut, pe ansamblu, cu 17,2% în luna ianuarie 2024, comparativ cu luna precedentă.
Comerțul cu produse alimentare, băuturi şi tutun a scăzut cu 22,2%, vânzările de carburanți au fost mai mici cu 14%, iar comerțul cu produse nealimentare s-a diminuat cu 13,9%.
,,Este cea mai puternică corecție din comerț din ultimii ani, anticipată de temperarea semnificativă a vânzărilor din lunile anterioare. În luna decembrie, considerată vârful de vânzări de peste an (Crăciun, Revelion etc.), comerțul cu amănuntul a scăzut, în serie ajustată, faţă de luna noiembrie 2023, cu 0,2%. Datele din ianuarie vin să confirme tendința îngrijorătoare’’, arată analiza companiei de consultanță.
,,Majorarea TVA la produsele alimentare sănătoase, creșterea taxelor pentru produsele cu zahăr, băuturi și tutun, alături de creșterea taxelor pe afaceri și prelungirea plafonării adaosului comercial au avut un efect de bumerang. În loc să ducă la creșterea încasărilor, au contribuit la scăderea vânzărilor, fapt care demonstrează, dacă mai era nevoie, că atunci când crești taxele în perioadă de criză, încasările scad vertiginos, un element de manual de economie’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
DE CE ESTE IMPORTANT RETAILUL?
Comerțul cu amănuntul și distribuția reprezintă, în esență, cel mai important contributor la formarea PIB, 21% în 2022, iar veniturile din acest sector reprezintă cca. 40% din totalul veniturilor din economie.
În ultimii 15 ani, sectorul de retail și distributie a plătit taxe și impozite de 448 mld. lei, din care jumătate TVA și 36% contribuții pentru muncă. Aproximativ 12%-13% din toate taxele și impozitele încasate la bugetul public provin din acest sector, cea mai mare contribuție la nivel național.
,,De aceea tendința negativă remarcată de datele statistici este extrem de importantă. Pentru că arată că economia trece printr-o perioadă de criză, lovită de cea perfidă boală – inflația, pentru care pare că nu avem un tratament eficient’’, a mai spus Negrescu.