Protecția Consumatorilor a primit recent instrumentul prin care poate amenda dublul standard al produselor, după ce Guvernul a transpus în legislația națională o Directivă Europeană care interzice, între altele, comercializarea produselor cu dublu standard. Însă legea nu se aplică încă, deși circa 70% din produse se vând la dublu standard la nivel transfrontalier.
Amenzi usturătoare
Totuși, noua reglementare arată că în cazul unei activităţi de comercializare a unui bun pe teritoriul României, ca fiind identic cu un bun comercializat în alte state membre, deși bunul respectiv are o compoziție sau caracteristici semnificativ diferite, justificată de factori legitimi și obiectivi, printre care cerințe juridice naționale, disponibilitatea sau caracterul sezonier al materiilor prime, strategiile voluntare menite să îmbunătățească accesul la alimente sănătoase și nutritive, precum și dreptul comerciantului de a oferi bunuri de aceeași marcă în ambalaje cu o greutate sau un volum diferit pe piețe geografice diferite, comercianții au obligația de a pune la dispoziţia consumatorilor informaţii cu privire la aceste situații, ȋntr-un mod care să le permită accesul la acestea, cu privire la diferențierea bunurilor ca urmare a unor factori legitimi și obiectivi, astfel ȋncât această diferențiere să fie poată fi identificată de către consumatori.
Cel puțin teoretic, nerespectarea obligației comercianților de a informa consumatorii cu privire la dublul standard de calitate este grav pedepsită de noua reglementare. Astfel, amenzile sunt de la 20.000 de lei la 100.000 de lei, iar dacă practica incorectă afectează un număr mai mare de 100 de consumatori, limita minimă și limita maximă a sancțiunilor se dublează. Sancțiunile vor fi aplicate de experții Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).